Kriminalizacija Življenja
- Podrobnosti
- Napisal Vesna Lemaić
- Kategorija: Teksti
- Objavljeno 06 Januar 2014
Prispevek je bil prvič objavljen v Mladininih Alternativah. Odličen tekst z veseljem pomagamo širiti, saj radi prispevamo k poglobljenim debatam o družbenem dogajanju in alternativah.
Je sanjati policijo nenavadno? Na eni od vstaj je vstajnica poleg mene začela pripovedovati, da se je od vstaj v Mariboru dinamika njenih sanj spremenila. Petnajst let se je repertoar njenih nočnih mor vrtel večinoma okoli maturitetnega preizkusa iz matematike. Zdaj sanja policiste, ki jo preganjajo. Za petami jih ima, teči mora zelo hitro med tesnimi ulicami, na poti pa so ji kandelabri, ki vsi po vrsti izgledajo kot pendreki. Sanje so se torej preobrazile iz strahu pred intelektualnim preizkusom v strah pred fizičnim preganjanjem.
Sicer sanjam ne dodeljujem prevelikega pomena, toda mojo pozornost je pritegnilo to, da so ji vstajniki, ki so slišali njeno pripoved, pritegnili. Tudi njim so policisti vdrli v sanje. Očitno je represivni apart s svojimi disciplinatornimi sredstvi na vstajah interveniral dovolj učinkovito, da so okupirali tudi naše nezavedno.
Od nekdaj sem si predstavljala, da v nočnih morah policija zvoni ljudem, ki so prestopili meje zakona, kriminalcem torej. Zakaj in kdaj so se naša telesa začela odzivati na policijo kot kriminalna telesa?
Kriminalizacija vstajnikov
Vstajnice in vstajniki nismo izpostavljeni policijskemu discipliniranju le v času vstaj. Na točkah, kjer se zbirajo avtonomne vstajniške skupine, so že pred začetkom shodov parkirana policijska vozila, ki nadzirajo dogajanje. Na železniški postaji in na ulicah, ki vodijo do Kongresnega trga, poleg policijskih vozil stojijo še beli kombiji z zasenčenimi stekli. Vstajnike, ki nosijo transparente ali imajo na sebi ovratne rute in kapuce, na teh mestih popisujejo, jim pregledujejo nahrbtnike zaradi suma storitve prekrška ali kaznivega dejanja. Policisti nadlegujejo tudi najstnike, ki ne stojijo v množici, ampak se zadržujejo ob strani dogajanja.
Med samimi vstajami vidimo policiste v civilu, pomešane med ljudmi, posebej tam, kjer se nahajajo samoorganizirane skupine. Prisluškujejo našim pogovorom, snemajo naše obraze. Ali v policijskih preiskavah te iste undercover uradne osebe pričajo proti aretiranim oziroma jih ovajajo? Če smo vstajniki pripravljeni odprto izjavljati svoja stališča na javnih shodih, kako je s policijo, ali nam bo javno sporočila, kaj namerava s podatki, ki jih je pridobila?
Premaknimo se k brutalnemu policijskemu posredovanju v Mariboru in Ljubljani. Policija je poskusila razgnati zbrano množico z naskokom konjenice in solzilcem. Vstajnike so škropili s pepper sprejem in vodnim topom. Na vstajah in po njihovem koncu so naključno pobrali in aretirali ljudi, ker naj bi se zadrževali v skupinah, za katere naj bi obstajal sum kaznivih dejanj. V Mariboru se bili »preventivno« priprti en mesec in se niso mogli braniti s prostosti. Trem vstajnikom, aretiranim na zadnji, 4. vstaji v Ljubljani, so odvzeli prstne odtise in DNK. Pri enem naj bi obstajal sum metanja vodnih balončkov. Z njim pa so pridržali še dva fanta, ki sta po naključju prišla mimo, ga pozdravila in objela, izkazalo pa se je, da je njun znanec ravno sredi postopka policistov v civilnih oblačilih. Še preden sta dobro dojela, da je dogajanje resno, so ju že vlekli v marico. Fanta sta dobila kazensko ovadbo zaradi preprečitve uradnega dejanja uradni osebi (2-5 let zapora).
Pogosto sredstvo kriminalizacije je deljenje ali pošiljanje plačilnih nálogov, katerih smisel je finančno izčrpavanje že tako obubožanih ljudi. Znani aktivisti, ki že več let opozarjajo na družbene probleme, so bili prvi tarča takega kaznovanja. Prav tako so vstajnike, ki so se želeli udeležiti seje mestnega sveta v Mariboru, oglobili za skupaj 17.000 evrov. Ob tem je potrebno poudariti, da so se v Mariboru dogajali najhujši primeri kriminalizacije vstajnikov. Naj bi nam bili za svarilo?
Težava je v tem, da se tu kriminalizacija ne zaključi. Verjetno je še veliko takih, ki so se odločili, da bodo o postopanju policije raje molčali.
Zdaj policija taktizira. Zadnje zaustavitve postopkov proti osumljenim organizatorjem 1. vstaje Svizu, Združenju Sever, Zvezi veteranov vojne za Slovenijo in Trsu so le mešanje megle. Gre za oblastniško dobrikanje civilni družbi, za poskus pomiritve. Policiji je potrebno zastaviti vprašanje, kaj namerava narediti s plačilnimi nálogi in ovadbami zoper vstajnike, ki niso vidni predstavniki civilnih iniciativ in tako za sabo nimajo ne družbene moči ne medijske prepoznavnosti?
Nenazadnje so na muhi tudi samoorganizirane skupine, ki velikokrat izhajajo iz avtonomnih prostorov. To se je izkazalo ob neuspeli akciji podtikanja molotovkam podobnih steklenic pri Yalli Yalli, s katero naj bi se Metelkovce prikazalo kot leglo levih skrajnežev. Sabotaži bi lahko sledile resne sankcije, če bi ne bila s pomočjo bliskovitega odziva aktivistov uspešno razkrinkana. Še vedno čakamo, ne le Metelkovci, da policija pojasni svojo vlogo v incidentu. Do takrat pa bo obviselo v zraku, kaj si lahko obetamo naslednjič.
Iz vsega tega sledi, da se vstajniki ne počutimo varne pred policisti. Represivni aparat je kriminaliteto sam vpisal v naša telesa, vanjo smo bili potisnjeni preko policijskega vedénja in posredovanja.
Kriminaliziranje življenja
Toda če dobro pomislim, se naša telesa že dolgo časa vedejo drugače. Ni le represivni aparat tisti, ki kaznuje. Disciplinatorne politike države, ki preobražajo ljudi v kriminalce, potekajo na dosti bolj subtilnih ravneh. Naša vsakdanja življenja so definirana v mreži oblastniških odnosov preko razlaščujočih varčevalnih ukrepov, ksenofobnih migracijskih politik in izključevalne delovne in socialne zakonodaje. Tako smo prebivalci Evrope vse bolj kriminalizirani kot dolžniki, ilegalci, nefleksibilni lumpen proletariat.
Ob našem vsakodnevnem ustvarjanju se ne govori več o presežkih, ampak o stroških dela. Pomen presežne vrednosti, ki izhaja iz dela vsakega od nas, je bil razveljavljen. Tako je bilo toliko lažje uvesti diskurz, da smo s svojim odporom do ukinjanja pravic v breme državi in zaviramo njen gospodarski razvoj. Obtožuje se nas, da smo delovno neprožni, ker nam je dovolj negotovega položaja na trgu dela, ki se nezadržno poglablja. Ob vsem podplačanem, neplačanem, prekernemu in nevidnem delu, ki ga vsakdnevno opravimo, se nas še vedno razume kot dolžnike.
Ob večkratni dokapitalizaciji bank z davkoplačevalskim denarjem smo odrezani od odločanja, kako banka upravlja s kapitalom. Hkrati pa zaradi špekuliranj na nepremičninskem trgu ljudje nimamo dostopa do množice praznih stanovanj iz bančnih terjatev do propadlih gradbincev, iz slabih terjatev, ki jih sami poplačujemo. Ne dolžniki, mi smo njihovi upniki!
Nenaseljena stanovanja propadajo, mlade pa se izčrpava s prenapihnjenimi najemninami ali pa morajo ostati pri starših. Na tem mestu se že gibljemo na ravni bivanjske kriminalizacije ljudi. Deložirane družine se predstavlja kot kreditne nesposobneže. In čeprav so svoje hipoteke že preplačali, so jim banke zaradi predimenzioniranih obresti odpihnile domove. Ob tem so bili opeharjeni delavci Vegrada in Gratima deležni groženj in poskusov deložacij, ki so jih preprečili s svojim uporom. Z izgubo začasnega bivališča bi izgubili delovno dovoljenje, postali ilegalci in bi se bili prisiljeni preživljati na črno.
Obsoja se nas, da smo socialno razvajeni. Ob sprejemanju nove, bolj »vzdržne« socialne zakonodaje je bilo potrebno kriminalizirati uporabnike socialnih storitev kot lenuhe in parazite socialne blagajne. Tako je bilo moč spremeniti socialno pomoč v socialni dolg.
Ko se je lani v Sloveniji število brezposelnih preveč povečalo in bi to lahko škodilo sliki dejanskega stanja na trgu dela, se je iskalce zaposlitev kriminaliziralo tako, da se je v prvi polovici leta 4.567 ljudi izključilo iz registra, ker naj ne bi izpolnjevali pogojev pravilnika Zavoda za zaposlovanje. Uradno naj ne bi bili več brezposelni, uradno naj ne bi potrebovali socialne pomoči, državi pa se ni več treba ukvarjati z njimi.
Kriminalizira se osebe, ki si zaradi denarne stiske ne morejo več plačevati zdravstvenega zavarovanja. Ti ljudje imajo obraze, imajo življenja. Vstajnico P. K. (34) je s kolesa zbil avto. Urgenco je zapustila na lastno odgovornost kljub poškodbi glave, ker se je bala, da ne bo mogla poravnati stroškov zdravstvene oskrbe.
Kriminalizaciji so podvržene tudi druge življenjske okoliščine, kot so starost, spol, izobrazba, delovna izkušenost, če naj omenim le nekatere od njih. Iz trga dela nas nenehno izključujejo kot prestare ali preveč izobražene ali premalo izkušene. Vstajniku Z. K. (50 let), amaterskemu maratonskemu tekaču, so iz kadrovske službe sproročili, da so njegovo prijavo za službo zavrnili, ker je prestar za poštarja. Vstajnico K. M. (25) na razgovorih vidijo kot maternico, ki bo avtomatizirano štepala otroke in izkoriščala porodniško. Vstajnica A. G. (31), magistrirana sociologinja, se nenehno srečuje z zavrnitvijo, da ima previsoko izobrazbo, kar naj bi predstavljalo prevelik strošek za delodajalca. Vstajnico Š. B. (27) so večkrat odslovili, ker ni imela večletnih izkušenj na točno določenem področju; vstajnica ima raznovrstne delovne izkušenje, pač v skladu s tem, da se je zaposlila tam, kjer je začasno dobila delo. Dolgoletno poglabljanje izkušenj na posameznem področju je ob imperativu fleksibilnega trga dela postalo skoraj nemogoče. Višek kriminalizacije iskalcev zaposlitev je primer vstajnice M. K. (56), brezposelne čistilke. Ko se prijavlja za službo, mora zaposlovalcu pokazati potrdilo o nekaznovanosti. Ali je tako dokazilo pogoj za vstop v parlament, v upravne in nadzorne odbore podjetij, za vodilne kadre?
Kriminalizacija življenj poteka tako v obdobjih vladanja desnega kot »levega« političnega establišmenta. Namenjena ni le izključevanju posameznih segmentov prebivalstva, ampak ji je podvržen vsak od nas glede na različne osebne življenjske okoliščine, pa naj bodo to starost, zaposlitveni in socialni položaj, migrantski status, kreditna sposobnost, spol, zakonski stan, zdravje, bivanjski pogoji, stopnja izobrazbe,... Vse našteto je izpostavljeno nadzoru in disciplinatornim praksam oblasti.
Kriminalizacija vodi v izključevanje in odvzem temeljnih in drugih pravic, s čimer je posledično legalizirano in olajšano razlaščanje ljudi. Ravno z vstajami in samoorganiziranjem nastopamo proti temu, kako nam oblastniške strukture organizirajo življenja, kako z novimi in novimi regulacijami zategujejo naše življenjske pogoje. Kljub temu pa podtalno, skozi nas same še vedno delujejo posvojeni disciplinatorni vzgibi, kar se je nazorno pokazalo v poskusih razdvajanja znotraj same vstajniške množice.
Poskusi kriminaliziranja znotraj vstaj
Na ljubljanskih vstajah so bili zaskrbljujoči predvsem poskusi pacifizacije vstajnikov, ko so se začeli z odra vrstiti pozivi dušebrižnikov, naj množica »izgrednike« izolira in izroči policiji. To je bil eden od srhljivih prikazov, kako so nekateri vstajniki oblastniška pravila tako ponotranjili, da so se »spontano« čutili vpoklicane v službo obasti, in so se bili »prostovoljno« pripravljeni spremeniti v male represivne aparatčike.
Ljudje, ki so bili definirani kot izgredniki, so kazali odru hrbet in z različnimi akcijami in vzkliki »Ograja mora pasti!« poskušali opozoriti na to, kaj ograda na Trgu republike simbolizira v družbi: omejevanje dostopa do skupnega dobrega, socialno izključevanje, neenakost pred zakonom, preizpraševali so oblastniško odmerjanje še dovoljenega, vlogo policistov. Te »izgrednike« so z odra opisovali kot »skupino dvajsetih pijanih mladcev«. Po mikrofonu se je tudi trobilo, naj se ljudje odmaknejo od ograje, da je vstaja mirna. Oblastniški nagovor, ki je z ojačevalci spregovoril z odra, je vstajnike razdelil na »mirne protestnike« in »nasilne skrajneže«. Prvi so miroljubni in naj bi kot taki imeli piškavo moralno zadoščenje v vzvišeni drži, da so boljši od tistih, proti katerim dostojno demonstrirajo. Na drugi strani se je »izgrednike« poskušalo kriminalizirati, diskvalificirati, jim odvzeti moč in sporočilnost njihovega upora, jim vsiliti poslušni in brezzobi način javnega izražanja. Se je kdo od dušebrižnikov vprašal, če so med vstajniki tudi taki, ki ne morejo več mirno demonstrirati in tudi taki, ki nočejo biti vzorne ovčice? Ob kriminalizaciji naših življenj, ki poteka skozi vsakodnevno strukturno nasilje države nad nami, nam ni do pokroviteljskega trepljanja po glavi, kako znamo omikano protestirati.
Od kod je bila lansirana izjava, da so vstaje v Sloveniji najbolj kulturne vstaje v Evropi in da bi se drugi morali učiti od nas? Je kdo pozabil gnev vstajnikov v Mariboru?
Tako ne čudi, da je na eni izmed ljubljanskih vstaj moški s palestinsko ruto okoli vratu lajal na vstajnike, naj takoj nehajo tresti ograjo in se premaknejo pred oder, ker tam poteka program. »Kaj vse je dosegel Gandhi s svojim mirnim protestom?!« ni nehal bevskati dušebrižnik. Toda, ali se je kdaj vprašal, koliko podpornikov Gandhija je bilo pretepenih in koliko jih je umrlo, ko so se borili za njegovo osvoboditev?
Kako daleč je od tega, da bi vstaje zapakirali v tržno znamko, kot je to storil promotor mirnih protestov Srđa Popović, ki je srbsko protestniško gibanje Otpor! sprivatiziral in si na njem zgradil kariero. Zdaj potuje po svetu, obiskuje države, ki zaradi nezadovoljstva ljudi predstavljajo potencialna vrelišča, in tam poučuje ljudi, kako je treba mirno protestirati. V kakšnih razmerah živijo Srbi danes in kako vidijo bivši aktivisti Otpora Srbijo deset let po prevratu, govori zanimiv dokumentarni film Lice revolucije.
Ni dovolj, da padejo Miloševići in drugi politiki z navidez bolj prijetnim izrazom. Oblastniška struktura je tista nosilka mreže odnosov, ki učinkujejo ne glede na menjavo posameznih oseb z bolj na desno ali bolj na levo zavezano kravato.
Oblastniški javni Red in Mir
Kriminalizacija ima poleg sankcioniranja in izključevanja, ustrahovanja in nalaganja poslušnosti še eno strateško nalogo. V očeh širše javnosti satanizira vstajnike kot neartikulirane nasilneže, ki škodijo javnemu redu in morali in so grožnja privatni lastnini. Od teh »nasilnežev« naj bi se potem širša javnost distancirala in jih osamila. Ampak s tem bi si ljudje zatiskali oči pred kriminalizacijo lastnih življenj in hkrati legitimirali represijo policije. Toda to se ni zgodilo. Zadnja, 4. vstaja se je po aretaciji štirih oseb, ki so jih pridržali zaradi posedovanja vil, suma metanja vodnih balončkov in objemanja vstajnika v času postopka, razvila v spontan protest ljudi pred policijsko postajo na Trdinovi.
Policijsko delovanje je nujno preizpraševati. Ali so policisti prisotni na vstajah, da bi varovali protestnike? Koga policija sploh ščiti? Javni Red in Mir, v katerem se pospešeno dogaja privatizacija skupnega dobrega in razlaščanje ljudi? Javni Red in Mir, v katerem se ohranja premeščanje levih in desnih političnih elit in se varuje sveto trojico Evropske centralne banke, Evropske komisije in Mednarodnega denarnega sklada? Takšnega Reda in Miru si ne želimo več in prav to je bilo eno od pomembnih vstajniških sporočil.
Vemo, da so policisti tudi ljudje. Vemo, da policisti delajo za ušive plače. Prav tako pa je policija instrument oblasti, varovalka institucionaliziranega nasilja države. Vstajnikom, ki imajo izkušnjo policijskega nasilja v Mariboru in Ljubljani, ni niti najmanj do zatikanja rožic v njihove uniforme. Vemo, da smo skupaj s policisti potisnjeni v isti kanalizacijski sistem. Toda prav policisti vzdržujejo v teh kanalih Javni Red in Mir. Represivni aparat nam preprečuje, da bi populacija zagnala podzemne ventilatorje, da bi svoje bivalno in delovno okolje vsaj prezračila. In ne samo to. Policisti nam s slepim sledenjem ukazov preprečujejo iskanje izhoda. Kakor smo državnim disciplinatornim mehanizmom izpostavljeni danes, ne moremo vlomiti v zapahnjene pokrove in priplezati iz kanalizacijskih jaškov, ne da bi kršili zakonov.
V kanalizaciji nam vlada krizna diktatura, ki se vzpostavlja na podlagi večne zadolženosti. Politike zategovanja pasov in druge regulacije se nam premeteno prodaja kot nujne strategije za izhod iz krize. Tako je postalo strukturno nasilje, ki se ga izvaja vsakodnevno nad prebivalci širom Evrope, nekako samoumevno. Z njim se nevidno, a boleče kriminalizira naša življenja. Naša telesa so degradirana kot kriminalna telesa, ki so izgubila pravice in jih je tako mogoče neenako obravnavati, jim nenehno nalagati nove disciplinske ukrepe, zamaskirane v varčevalne ukrepe, jih prikazovati kot neuporabna, neprožna, potrošna, jim vzbujati slabo vest, da so sama kriva za situacijo, v kateri so se znašla, jih izčrpati in zavreči.
In naša telesa se odzivajo kot kriminalna telesa: prikrivajo svoje stanje na družinskih srečanjih in obletnicah mature kot da smo v prekršku, se odmikajo na rob, se počutijo izključena, osamljena. Naenkrat jim je dovolj racioniranja in vsiljene skromnosti, začnejo se upirati, sprevidijo kriminalizacijo lastnih življenj, postanejo vstajniška, se samoorganizirajo, jih tlačijo policijske nočne more, delujejo politično, znova jih prevzema veselje do življenja...
We don't want a piece of cake, we want the whole fucking bakery!
-Vesna Lemaić